Indicator Online
 
Onze oplossingen

Indicator

De invoering van de black box in 2015

Wat betekent dat concreet voor uw zaak? Een praktische handleiding

Een Tips & Advies-Dossier over... 

samengevat

Dit dossier is uw leidraad om de gefaseerde invoering van het geregistreerd kassasysteem in 2015 optimaal uit te voeren. Het geeft u vanuit een zeer praktisch standpunt tips, adviezen en concrete oplossingen voor veelgestelde vragen. Zo bent u er zeker van dat de invoering van de black box voor uw (horeca)zaak probleemloos en zonder fiscale verrassingen verloopt.

in detail

Elke horecazaak wordt de volgende maanden geconfronteerd met de invoering van de black box. Op een gestructureerde en zeer concrete manier bekijken we de vele aspecten en de impact ervan op de dagdagelijkse handelingen van de horeca-uitbater.

  • de fiscale gevolgen van de black box
    • welke stappen moet u ondernemen en wanneer?
    • voor welke 'horeca'-zaken en waarom?
    • de 10%-regel in detail
    • wat als u geen black box hoeft in te invoeren?
  • uw personeelsbeleid en de black box
    • nieuwe en gewijzigde regels
    • met welk contract werkt u het best (vast, jobstudent, IBO, …)?
    • hoe optimaal verlonen?
  • uw vennootschapsvorm en de black box
    • kenmerken van de meest courante (bijzondere) vennootschapsvormen
    • voor- en nadelen van deze rechtsvormen

In dit actuadossier geven we van a tot z de impact en de gevolgen weer van de invoering van de black box. Zo kunt u met kennis van zaken en op maat van uw horecazaak de beste beslissingen nemen en deze correct uitvoeren.

Dit Tips & Advies-Dossier is er speciaal voor... 

Iedere horeca-uitbater

  • die de invoering van een geregistreerd kassasysteem probleemloos en zonder fiscale verrassingen wil afhandelen

Als extra krijgt u bij dit Tips & Advies-Dossier een... 

online service met gebruiksklare modeldocumenten en/of tools

  • om de adviezen en oplossingen onmiddellijk in de praktijk toe te passen
  • eenvoudig aanpasbaar aan uw persoonlijke gegevens en situatie

Dit Tips & Advies-Dossier is samengesteld door... 

Ina Beelen

  • Odigo Advocaten cvba

An Vangompel

  • Odigo Advocaten cvba

Tim Van Sant

  • fiscaal jurist, docent btw

Robert Vastmans

  • hoofdredacteur Indicator nv

Inhoudstafel

Deel 1. De kassa met black box is in 2015 een feit

1. Nieuwe timing en daardoor wijzigt er heel wat

1.1. U bent een regelmatige maaltijdverstrekker

1.2. U bent een occasionele maaltijdverstrekker

1.3. Hoe berekent u die 10% concreet?

1.4. De zgn. referentieperiode voor de 10%-grens is gewijzigd

1.5. Wat moet u trouwens kopen: een volledig nieuwe kassa of alleen zo’n black box?

1.6. Update: wat is ‘nieuw’?

2. Toch niet in elke horecazaak een black box?!

2.1. De gekozen niche is niet van belang voor de black box

2.2. U baat meerdere zaken uit, eventueel op hetzelfde adres…

2.3. De tolerantie voor lichte maaltijden verdween vanaf 1 januari 2015

2.4. Ook de tolerantie voor frituuruitbaters verdween vanaf 1 januari 2015

2.5. U serveert eten op verplaatsing: is een black box nodig?!

2.6. Ontsnapt u als uitbater van een B&B of als hotelier aan de black box?

2.7. Is een bakker, slager, fitnesszaak, sportclub, sauna, camping, meubelzaak e.d. ook verplicht om met de black box te werken? Mogelijk wel…

2.8. Uw zaak is (voor een stuk) ‘mobiel’

2.9. Goed nieuws voor foorkramers

2.10. Vrijgestelde vzw’s met horeca-activiteit

2.11. Geregistreerde kassa op treinen, schepen, vliegtuigen?

2.12. Bedrijfsmesses

2.13. Automaten

3. Concrete fiscale gevolgen en praktische aandachtspunten

3.1. U ontsnapt aan de black box?! Toch zijn er ook voor u gevolgen!

3.2. Na 1 januari 2015 is de BTw minder tolerant, ook wanneer u de 10%-grens overschrijdt

3.3. Blijven uw huidige kassatickets als btw- bonnetje gelden?

3.4. Nu forfaitair? Vanaf 1 januari 2016 bijna niemand meer…

3.5. Alles wordt geregistreerd

3.6. Kassarapporten en de rest van uw boekhouding: klopt het een beetje? Uw reservatieboek a.u.b. …

3.7. Uw klant vraagt een factuur?

3.8. Uw klant betaalt vooruit

3.9. U verhuurt een zaal en verzorgt er de bediening

3.10. Heeft u toch nog papieren btw-bonnetjes nodig?

3.11. Kunt u nog de kleineondernemersregeling toepassen?

Deel 2. De inzet van personeel en andere helpende handen herbekijken

1. Wat minder personeel…

1.1. Hoe minder personeel, hoe minder u als werkgever fout kunt doen

1.2. De kassa met black box: ook een prikklok? Ja en neen…

2. Toch nog aanwerven in vast dienstverband: het nieuwe wettelijke kader

2.1. Loon met relancekorting? De spreekwoordelijke wortel…

2.2. Eenheidsstatuut: ook in de horeca voelt u dat ten volle!

2.3. Eerst werken met contracten van bepaalde duur?

3. Aanwerven op interimbasis

3.1. Flexibiliteit troef!? Ja, maar…

3.2. Ook uitzendarbeid is strikt geregeld

3.3. Interim in plaats van ‘op proef’? Sinds kort kan het, maar…

4. Eerst IBO, daarna effectief in dienst

4.1. IBO, wat is dat?

4.2. Goedkope werkkracht

4.3. Een aantal praktische aandachtspunten

5. Extra’s: ook daarvoor nieuwe regels

5.1. Korting gekoppeld aan de black box? Neen, gelukkig niet…

5.2. Extra’s, enkel in de horeca

5.3. De extra houdt nu meer over! Op het eerste gezicht echter niet…

5.4. Hoeveel goedkoper is dat voor u?

5.5. Dag- of uurfortait: aan u de keuze

5.6. Wat is er voor u van belang?

6. Jobstudenten

6.1. Contract laten tekenen! Mét proefperiode…

6.2. Hoeveel bespaart u met jobstudenten?

6.3. Slechts 50 goedkope dagen

6.4. Of komt er een uurgrens?

6.5. IJverige studenten meer laten werken? Optimaliseren kan…

6.6. De ene student heeft soms meer rust nodig dan de andere!

6.7. Wat te doen met schoolverlaters? Vóór en na 1 oktober…

6.8. De studentenovereenkomst vroegtijdig beëindigen

7. Hulp op zelfstandige basis

7.1. Opletten met schijnzelfstandigheid

7.2. Een familielid treedt op als zelfstandig helper: de ideale oplossing

7.3. Mag uw vriend(in) u (gratis) komen helpen?

7.4. Zet u uw studerende zoon of dochter in als jobstudent of beter als helper?

7.5. Ook uw vennootschap heeft sinds kort familie

8. Hulp van gepensioneerden: na 1 januari 2015 soepelere voorwaarden!

8.1. Onbeperkt bijverdienen, dat geldt nu voor een grotere groep van gepensioneerden!

8.2. Welke grenzen gelden voor de andere gepensioneerden?

8.3. Ook minder sociale bijdragen?

8.4. U bent actief in uw eenmanszaak of vennootschap? Het maakt uit…

8.5. U bent gepensioneerd en toch nog werknemer in uw zaak

8.6. Wat met het zgn. brugpensioen?

9. Personeel anders en/of extralegaal verlonen

9.1. Loon naar werken: maaltijdcheques als extraatje

9.2. Voor een stuk variabel

9.3. Bonus met wat voordelen?

9.4. Smartphone of pc op uw kosten?

9.5. Firmawagen

9.6. (Elektrische) bedrijfsfiets als eerste opstap

9.7. Goedkoop krediet

10. Op naar 360 ‘goedkope overuren’ in 2015

10.1. Goedkoop? het Is maar hoe u dat bekijkt…

10.2. 360 goedkope overuren vs 400 extra-uren

Deel 3. Uw toevlucht nemen tot een ­(bijzondere) vennootschap?

1. Bvba: troeven en minpunten

1.1. Ideaal als familiale vennootschap, maar zeker ook in andere gevallen bruikbaar…

1.2. Een medewerker promoveren tot collega in uw bvba? Ja, maar…

1.3. Hoe pakt u zo’n promotie beter niet aan?

1.4. Én medevennoot én zaakvoerder? Misschien te veel van het goede…

1.5. Enkel volwaardig werkend vennoot: pro & contra

1.6. Benoemen tot zaakvoerder: pro, maar ook contra

2. Een nv biedt u meer mogelijkheden

2.1. Iemand laten instappen als volwaardig medeaandeelhouder: pro & contra

2.2. Enkel benoemen tot bestuurder?

2.3. U werkt met winstbewijzen, dus is uw bestuurder niet voor de schijn zelfstandig!

3. Met een cvba nog meer flexibiliteit

3.1. Een antwoord op de zwakke punten van de bvba en de nv

3.2. Specifieke kenmerken en troeven

4. Uw bvba omzetten in een nv of cvba? Dat kan…

4.1. Die mogelijkheid is inderdaad wettelijk voorzien

4.2. concreet stappenplan

5. Kan het niet met minder poespas en kosten?

5.1. Met een vof of een comm.v gaat u inderdaad sneller en goedkoper van start

5.2. De keerzijde van de medaille…

5.3. De S-BVBA: sinds begin 2014 sneller een valabele tussenweg?

De invoering van de black box in 2015

  • Onmiddellijk toepasbare adviezen en oplossingen
  • Inclusief online service met handige modellen en/of tools
  • Zeer praktische invalshoek
  • Beslis op maat van uw horecazaak
  • 135 pagina's
  • Gratis verzending


Aanbod
Pagina's
Online service

 

 

Papier + Online service

Abonneeaanbod

€ 91

 71,00

Enkel met actief abonnement
135
Prijzen zijn excl. btw

Standaardaanbod

 

 91,00

135
Prijzen zijn excl. btw
 

Een aanbod ontvangen?


Een vraag?
Bel naar Klantenservice

016/35 99 00